„Janek Wędrowniczek stosuje zasady
kulturalnego i zdrowego żywienia”
Innowacja polega na wprowadzeniu posiłków dla dzieci na zasadzie stołu szwedzkiego. Dzieci samodzielnie nakrywają do stołu, układają sztućce, komponują posiłki. Stosują zasady kulturalnego zachowania, podając naczynia najpierw dziewczynkom, potem chłopcom, używając zwrotów grzecznościowych. Samodzielnie przygotowują proste dania typu koktajle, zdrowe ciasteczka, kanapki, surówki itp. Uczą się nakładania takiej porcji, którą są
w stanie spożyć oraz uwzględniania innych przy stole, dzieląc porcje na wszystkie osoby współuczestniczące w posiłku.
Dla zapewnienia właściwych przerw miedzy posiłkami zmieniono pory obiadów z 11.30 na 12.00 oraz podwieczorków z 14.00 na 14.30.
Włączono także rodziców do promocji zdrowego żywienia poprzez wspólne układanie jadłospisów dla dzieci.
Ogólne cele innowacji:
- wprowadzenie zasad zdrowego i kulturalnego żywienia,
- kształtowanie nawyku sięgania po wartościowe artykuły spożywcze,
- kształtowanie umiejętności samodzielnego przygotowywania, komponowania
i nakładania posiłków z uwzględnieniem innych osób towarzyszących przy posiłku oraz zasad bhp,
- aktywizowanie myślenia twórczego oraz własnej aktywności prozdrowotnej,
- włączenie rodziców do wspólnego układania zdrowych jadłospisów dla dzieci oraz poszerzanie ich wiedzy na temat zdrowego żywienia i potrzeb żywieniowych małych dzieci.
Spodziewane efekty:
- dziecko samodzielnie komponuje i nakłada posiłki,
- dzieląc porcję uwzględnia inne osoby przy stole,
- nakłada odpowiednią ilość porcji na swój talerz, tak by nie wyrzucać posiłków,
- bierze czynny udział w przygotowaniu prostych dań m.in. na imprezy
z udziałem zaproszonych gości,
- dokonuje właściwego wyboru produktów żywnościowych wiedząc, co jest ważne, a co szkodliwe w diecie człowieka,
- układa własne receptury dań przygotowanych przez siebie,
- bezpiecznie posługuje się prostymi urządzeniami kuchennymi,
- stosuje zasady kulturalnego zachowania się przy stole,
- nakrywa do stołu i sprząta po posiłku,
- umiejętnie posługuje się sztućcami,
- próbuje nowych produktów m.in. ziół w postaci przypraw czy herbatek, kiełków, produktów z mąki pełnoziarnistej itp.,
- odczuwa radość ze spożywania posiłku przygotowanego na podstawie receptury rodziców,
- uczestniczy w przedstawieniach teatralnych, konkursach, wycieczkach, spotkaniach edukacyjnych z kucharzem, dietetykiem, lekarzem - na temat zdrowego żywienia,
- stosuje się do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- samodzielnie organizuje sobie pracę i wyznacza zadania dla innych uzasadniając swój wybór,
- potrafi wyjaśnić, na czym polega zdrowe żywienie i jakie są jego zalety (zna wartości zdrowotne wybranych produktów) oraz wskazuje skutki niewłaściwego odżywiania,
- rozumie potrzebę ograniczania cukrów i innych niezdrowych produktów,
- rozróżnia zdrowe i szkodliwe bakterie,
- rozpoznaje i nazywa owoce, warzywa i inne produkty żywnościowe na podstawie wyglądu, smaku, poprzez dotyk,
- myje owoce i warzywa przez jedzeniem,
- wie jak należy przechowywać wybrane produkty spożywcze,
- zna pochodzenie niektórych produktów, potraw m.in. pizza, cytryny, spaghetti, tortilla, gulasz, barszcz ukraiński.
Przykładowe działania:
- przygotowywanie prostych potraw typu sałatki owocowe, surówki, kanapki, zdrowe ciasteczka, szaszłyki owocowe, desery, bananowe chipsy, soki, wielkanocna jajka, bułeczki, przetwory na zimę, kompoty,
- nauka i systematyczne nakrywanie do stołu przez dzieci, właściwe układanie
i posługiwanie się sztućcami,
- zwrócenie uwagi na konieczność mycia warzyw i owoców przed spożyciem,
- nauka wykonywania bezpiecznej i higienicznej pracy związanej
z przygotowywaniem i spożywaniem posiłków (mycie rąk, używanie fartuszków kuchennych, związywanie i zabezpieczanie włosów, ostrożne posługiwanie się narzędziami, urządzeniami kuchennymi, sztućcami itp.),
- zapoznanie ze skutkami nieprzestrzegania higieny,
- nauka przyjmowania gości oraz zasad savoir vivre,
- realizacja tematów kompleksowych związanych ze zdrowym odżywianiem; poznanie wartości zdrowotnych produktów (mleka, warzyw, owoców itp., ważnych i szkodliwych bakterii, piramidy żywienia, skutków niewłaściwej diety,
- organizacja konkursów lub innych działań zdrowotnych; recytatorskich, teatralnych, kulinarnych, rozwiązywanie krzyżówek,
- zapraszanie na spotkania z dziećmi kucharzy, dietetyków, lekarzy
i innych osób zajmujących się problematyką zdrowego żywienia,
- udział w wycieczkach np. do piekarni, młyna, sadu itp.,
- organizowanie warsztatów kulinarnych z udziałem rodziców lub innych zaproszonych osób,
- wymienianie się przepisami kulinarnymi z rodzicami,
- organizowanie dni poświeconych np. wybranym warzywom/owocom: Dzień marchewki, Zielony tydzień, Bananowy soul, Dzień makaronu:
- przebieranie się w dany kolor,
- konkursy tematyczne,
- wykonywanie różnych produktów żywnościowych,
- wyszukiwanie w domu z rodzicami ciekawostek na temat danego produktu, jego pochodzenia,
- wykonywanie prac plastycznych – puzzle, kukiełki, malowanie, wyklejanie sylwet produktów, plakaty, opaski na głowę, zbożowe mandale itp.,
- organizowanie wystaw, gazetek,
- przygotowywanie książeczek z przepisami z wykorzystaniem określonego produktu,
- wymyślanie haseł promujących zdrowe odżywianie,
- zabawy taneczne, piosenki np. „Na marchewki urodziny”, „Sałatka owocowa”, Ogórek”, „Owocowy blues”,
- wykorzystanie kukiełki lub przebrania np. marchewki do rozmów
z dziećmi i innych działań zachęcających do spożywania danego produktu,
- organizowanie jadłospisów tygodniowych, którego składnikiem/składnikami będą warzywa w wybranym kolorze – zupa szczawiowa, deser z kiwi, surówka z kapusty, brokuły
w sosie koperkowym itp.,
- uprawianie ziół i innych roślin w sali, wykorzystywanie ich przy posiłkach,
- wielozmysłowe poznanie warzyw, owoców i innych artykułów żywnościowych,
- opracowanie zbioru wierszy, piosenek o tematyce zdrowotnej,
- nauka właściwego przechowywania żywności,
- realizacja akcji i projektów typu „Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy”, Akademia Zdrowego Przedszkolaka”, „Akademia Aquafresh”, „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy” itp.,
- prowadzenie tablic informacyjnych dla rodziców, prelekcji, prezentacji multimedialnych.
Autorzy innowacji:
Larysa Pyzik-Dziubczyńska
Maria Łukaszewska