Plan współpracy
Przedszkola Nr 8
im. Janka Wędrowniczka w Koninie
ze środowiskiem lokalnym.
Plan opracowany został w oparciu o:
- sformułowane wnioski na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny,
- diagnozę potrzeb i zainteresowań,
- oczekiwania rodziców wobec przedszkola,
- treści zawarte w przyjętej koncepcji pracy przedszkola,
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji
programach wychowania przedszkolnego,
- treści podstawy programowej.
Celem współpracy jest:
- Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
- Wspomaganie rozwoju dziecka, poszerzanie wiedzy o świecie.
- Integracja oddziaływań wychowawczych.
- Promowanie wartości wychowania przedszkolnego, osiągnięć
przedszkola, jego wychowanków i nauczycieli.
- Kształtowanie pozytywnych zachowań i postaw wobec drugiego
człowieka.
- Kształtowanie poczucia wartości jako członka społeczności lokalnej
i regionalnej.
- Wspieranie działalności przedszkola.
- Włączanie rodziców w życie placówki.
Instytucja |
Zakres współpracy |
|
- zapoznanie dzieci z pracą urzędu
- złożenie okolicznościowych życzeń pracowników z okazji Bożego Narodzenia - nawiązywanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z okazji uroczystości przedszkolnych - udział w naradach dla dyrektorów przedszkoli - umożliwienie realizacji stażu – asystentowi nauczyciela przedszkolnego |
|
- nawiązanie kontaktu poprzez zapraszanie na uroczystości przedszkolne - udział w naradach dla dyrektorów |
|
- udział w przeglądach, uroczystościach, wspólnych działaniach
- zapraszanie do przedszkola na organizowane imprezy (np. - dzielenie się wiedzą, wymiana doświadczeń - wspólne rady szkoleniowe, doskonalenie |
|
- pogadanki na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego, konieczności używania fotelików podczas jazdy samochodem, odblasków poruszając się po zmroku itp. |
|
- kontrola pojazdów dokonywana przed wyjazdami na wycieczki autokarowe - zapraszanie policjantów do przedszkola – zapoznanie z umundurowaniem i zawodem policjanta
- pogadanki policjanta dotyczące zachowania bezpieczeństwa, kulturalnego zachowania
- cykliczne spotkania z zakresu bezpieczeństwa w domu, przedszkolu i na ulicy |
WOPR |
- nawiązanie współpracy z inicjatywy rodziców z WOPR - spotkanie z ratownikami wodnymi – prelekcja na temat bezpieczeństwa wodnego, właściwego zachowania podczas korzystania z kąpielisk, basenów, słońca, używania kół ratunkowych itp. |
Straż Pożarna
|
- przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci, nauczycieli i pracowników placówki - spotkania ze strażakami na terenie przedszkola – wspólne zabawy „strażackie” - prelekcje związane z bezpieczeństwem pożarowym |
Ośrodki zdrowia Ratownictwo Medyczne Dietetyk |
- prowadzenie pogadanek i rozmów dotyczących kształtowania prozdrowotnego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej |
Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna
|
- pomoc dzieciom przejawiającym trudności - przesiewowe badania logopedyczne - prowadzenie szkoleń i warsztatów na terenie placówki - pomoc rodzicom i dzieciom w adaptacji do warunków przedszkolnych
- zachęcanie rodziców do udziału w warsztatach |
MOPR
|
- dofinansowanie posiłków dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej - wspieranie rodzin potrzebujących pomocy - zgłaszanie niepokojących sytuacji dotyczących dziecka i jego rodziny - inne w miarę pojawiających się potrzeb - współpraca w ramach realizacji Niebieskiej Karty |
Instytucje kulturalne:
|
- organizacja na terenie przedszkola cyklicznych spotkań ze sztuką - spektakle teatralne, koncerty i audycje muzyczne dla dzieci - umożliwienie dzieciom kontaktu z różnymi formami przekazu - uwrażliwienie na sztukę |
Biblioteka |
- udział przedszkolaków w zajęciach bibliotecznych - poznanie obiektu i zasad korzystania z biblioteki - udział w realizacji akcji i projektów |
MDK |
- udział dzieci w uroczystościach lokalnych organizowanych MDK
- udział wychowanków w przeglądach organizowanych przez MDK |
KDK |
- udział w uroczystościach, wystawach,przeglądach, imprezach organizowanych przez KDK, CKiS i Oskard wg złożonej oferty |
Sanepid |
-realizacja projektów sanepidowskich - podejmowanie akcji związanych za zdrowym stylem życia - współpraca w zakresie kontroli bhp placówki |
Instytucje |
- wspólne działania ekologiczne dotyczące segregacji śmieci - zbiórka makulatury we współpracy z rodzicami – pozyskanie środków finansowych na zakup sprzętu rtv do poszczególnych grup lub innego niezbędnego wyposażenia, pomocy dydaktycznych, zabawek itp. |
|
- wycieczki do zakładów pracy - odwiedzanie miejsc pracy rodziców - zapraszanie do przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody - pozyskiwanie środków rzeczownych na rzecz przedszkola i organizację różnych imprez |
Muzeum |
- Udział w lekcjach muzealnych, wystwach |
|
- zapraszanie na uroczystości i imprezy przedszkolne - zamieszczanie informacji o działaniach przedszkola w lokalnych mediach |
Instytucje lokalne, krajowe i międzynarodowe |
- współpraca z instytucjami lokalnymi, krajowymi i międzynarodowymi poprzez udział w akcjach, projektach, programach, przeglądach - działania na rzecz rozwoju i wychowania dziecka
- działania na rzecz środowiska, człowieka |
Spotkania |
- zapraszanie do prezentacji swoich pasji i zainteresowań |
DPS |
- zapraszanie mieszkańców DPS do przedszkola na uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka - przygotowanie drobnych upominków |
|
- zbiórka nakrętek plastikowych, przeznaczeniem na wózki inwalidzkie dla potrzebujących - uzyskanie certyfikatu mającego na celu zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci poprzez wprowadzenie Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem |
|
- zbiórka pomocy i przyborów szkolnych lub innych niezbędnych rzeczy po konsultacji z dyrektorem placówki oraz wysłanie paczki dla podopiecznych domu dziecka |
|
- zbiórka karmy, koców, smyczy i innych niezbędnych rzeczy dla zwierząt ze schroniska, - zaproszenie przedstawiciela schroniska do przedszkola – rozmowa na temat właściwego obchodzenia się ze zwierzętami i związanej z ich posiadaniem odpowiedzialności. |
PWSZ |
- dzielenie się doświadczeniami - realizacja praktyk studenckich na terenie przedszkola - współpraca podczas imprez przedszkolnych |
Absolwenci przedszkola |
- zapraszanie na uroczystości przedszkolne – prezentacja ich osiągnięć i umiejętności |
Zewnętrzne instytucje doskonalenia zawodowego (MODN, CDN |
- systematyczne doskonalenie nauczycieli poprzez udział w szkoleniach, warsztatach, kursach – podnoszenie swoich kwalifikacji, umiejętności, doskonalenie metod i form pracy - wykorzystywanie nabytych doświadczeń, zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi, jego najbliższym otoczeniem i środowiskiem lokalnym - dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami i placówkami |
Pracownik BHP |
- systematyczne przeglądy pod kątem bezpieczeństwa i higieny pracy na placówce - systematyczne szkolenia pracowników w zakresie BHP i ppoż. - szkolenie z zakresu BHP dla rodziców pełniących rolę opiekuna podczas wycieczek przedszkolnych oraz elementy udzielania I pomocy - przygotowanie i przeprowadzenie próbnej ewakuacji |
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
1. Poszerzenie wiedzy i doświadczeń dzieci z zakresu
zdrowia, ochrona środowiska, bezpieczeństwa, zrównoważonego
rozwoju, współpracy i kontaktów ze środowiskiem lokalnym.
2. Uwrażliwienie na potrzeb otoczenia – bezinteresowna pomoc
innym, empatia.
3 . Nabycie szacunku dla pracy innego człowieka i jego wytworów.
4. Poszanowanie godności człowieka.
5. Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą.
6. Nabycie umiejętności zachowania się w instytucjach i na
imprezach kulturalnych.
7. Odczuwanie przez dzieci radości z podejmowanych z ich inicjatywy
działań, rozumienie ich znaczenia.
8. Nabycie wiary przez dzieci we własne siły i możliwości, chętne
i odważne prezentowanie swoich umiejętności i osiągnięć.
9. Poznanie środowiska lokalnego i działanie na rzecz wzajemnego
rozwoju.
10. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczy ułatwiających dziecku
zrozumienie i poznania świata oraz właściwego w nim
funkcjonowania.
11. Pozyskanie funduszy na rozwój placówki.