KONCEPCJA PRACY
Przedszkola Nr 8
im. Janka Wędrowniczka
w Koninie
1. Misja przedszkola
Przedszkole wspiera rozwój dziecka, w tym rozpoznaje i zaspakaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty wychowanka. Organizacja pracy i funkcjonowanie przedszkola, w tym kształtowana wiedza
i umiejętności dzieci, ich rodziców oraz pracowników przedszkola oparte są na idei zdrowego stylu życia (zrównoważonego rozwoju).
Nasze hasło:
NIE IDŹ PRZEDE MNĄ - NIE NADĄŻAM ...
NIE IDŹ ZA MNĄ - NIE POTRAFIĘ PROWADZIĆ ...
IDŹ OBOK MNIE - ABYŚ ZAWSZE MÓGŁ PODAĆ MI RĘKĘ
2. WIZJA PRZEDSZKOLA
Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Przedszkole przygotowuje do podjęcia nauki w szkole. Rozwija kompetencje poznawcze. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie. Praktyczne umiejętności nabywają w toku działania, są zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów. Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie oraz aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia
i zaspokojenia potrzeb w racjonalny sposób. Przedszkole podejmuje działania na rzecz kształtowania poczucia własnej wartości dziecka. Wprowadza w podstawowe zasady funkcjonowania grup społecznych poprzez ustalanie i respektowanie praw i obowiązków. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Przedszkole przez cały rok prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.Kształtowanie tożsamości dziecka opiera na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionu i narodu.
Sylwetka absolwenta:
- posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej
- samodzielny
- zainteresowany nauką i techniką
- aktywny w podejmowaniu działań
- zna i respektuje normy społeczne
- otwarty na potrzeby innych ludzi
- potrafi współdziałać w zespole
- lubi działania twórcze
- wrażliwy estetycznie
- akceptuje zdrowy styl życia
- posiada bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym
- wykazuje gotowość do działania na rzecz środowiska przyrodniczego
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem
Istota procesów zachodzących w przedszkolu
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka
w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Przedszkole diagnozuje gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka,
a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej,
a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe, w tym oparte na idei zrównoważonego rozwoju. Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań, uzdolnień oraz talentów dzieci. Oferowane zajęcia dodatkowe są zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Stosowane rozwiązania metodyczne wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, metody aktywizujące, twórczego myślenia. Zapewniają one wychowankom atrakcyjny i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Nauczyciele współpracują ze sobą i własnym przykładem potwierdzają głoszone wartości, w tym wartość dobra, współpracy, zasad demokracji oraz przestrzegania praw i odpowiedzialnego wywiązywania się z obowiązków. Szczególną wagę kadra pedagogiczna przywiązuje do otwartości na innych ludzi i problemy pojawiające się w środowisku przyrodniczym i społecznym.
Przedszkole systematycznie zmierza do pełniej realizacji założeń koncepcji ewentualnie wprowadza do niej zmiany. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy przedszkola, oczekiwań rodziców i srodowiska lokalnego, budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok
z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru.
Przedszkole realizuje następujące innowacje:
- programową „Szczęśliwy przedszkolak” – autorski program wychowawczy dla dzieci w wieku przedszkolnym rozwijający inteligencję emocjonalną i wprowadzający dzieci w świat wartości;
- metodyczno-organizacyjną „Z Jankiem Wędrowniczkiem przez Polskę” – promującą region koniński w Polsce oraz umożliwiającą aktywne poznawanie piękna naszej ojczyzny;
- organizacyjną „Janek Wędrowniczek stosuje zasadyzdrowego i kulturalnego żywienia” – związaną z samodzielnym przygotowywaniem, komponowaniem posiłków, stosowaniem zasad savoir-vivre przy stole, aktywizowaniem postaw prozdrowotnych.
Katalog metod stosowanych w przedszkolu
Stosowane w przedszkolu metody i formy pracy z dziećmi są nowoczesne
i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób
na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń;
- metoda kierowania własną działalnością dziecka;
- metoda zadań stawianych dziecku;
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz;
- osobisty przykład nauczyciela;
- udostępnianie sztuki / dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne/.
3. Metody słowne:
- rozmowy;
- opowiadania;
- zagadki;
- objaśnienia i instrukcje;
- sposoby społecznego porozumiewania się;
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną w przedszkolu wzbogacono o elementy nowatorskich toków metodycznych:
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz;
- Metodę Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona;
- Naturalną Naukę Języka /NNJ/;
- Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
- Metodykę nauczania matematyki wg. E.Gruszczk-Kolczyńskiej, E.Zielińskiej;
- Aktywne słuchanie muzyki wg Batti Strauss;
- System edukacji przez ruch D. Dziamskiej;
- Metodę projektu;
- Twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów;
- Techniki twórczego myślenia;
- Metody aktywizujące;
- Zabawy badawcze i doświadczenia.
Zarządzanie przedszkolem
Przedszkole Nr 8 im. Janka Wędrowniczka w Koninie zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne: logopeda, oligofrenopedagog i inni. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powoływane są zespoły zadaniowe: ds. wychowania, edukacji, promocji i poszukiwania sponsorów, ewaluacji, kontaktów ze środowiskiem i inne w miarę potrzeb. Kadra tworzy życzliwy
i rzeczowy klimat współdziałania oparty na wypracowanym przez siebie kodeksie etyki zawodowej. Sprawność organizacyjna oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
Współdziałanie przedszkola ze środowiskiem i rodzicami
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania
i realizacji koncepcji swojej pracy. Nauczyciele wspierają rodziców
w wychowywaniu dzieci i pokonywaniu trudności wychowawczych
i edukacyjnych dzieci. Placówka zapewnia częste kontakty na linii przedszkole - dom i doskonali formy tej współpracy. Wśród nich znajdują się m.in. zebrania, kontakty indywidualne, uroczystości, zajęcia otwarte, zajęcia warsztatowe, spotkania integracyjne, wycieczki i inne. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość
i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Przedszkole podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego
i społecznego, a także odpowiada na jego potrzeby. Współpracuje
z instytucjami działającymi na rzecz dzieci oraz ekorozwoju. W środowisku lokalnym pełni rolę ośrodka zrównoważonego rozwoju. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku
z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. W środowisku lokalnym promuje swoje działania oraz ideę zrównoważonego rozwoju. Przedszkole czynnie włącza się także
w różnorodne akcje i projekty charytatywne uwrażliwiające dzieci na potrzeby innych oraz walkę z obojętnością wobec otoczenia.
Tradycje przedszkolne
Przedszkole Nr 8 im. Janka Wędrowniczka w Koninie posiada własne tradycje, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
Przedszkole ma swoje imię, hymn, logo. Promujemy naszą placówkę poprzez koszulki z nadrukiem, foldery, znaczki, a także na naszej stronie internetowej.
W naszym przedszkolu obowiązuje następujący kalendarz imprez i uroczystości:
- Pasowanie na przedszkolaka
- Sprzątanie Świata;
- Dzień bez samochodu;
- Jesiennice;
- Andrzejki;
- Mikołajki;
- Rodzinne kolędowanie
- Spotkania Jasełkowe;
- Międzyprzedszkolny Przegląd Kolęd i Pastorałek od 2004 roku;
- Bal Karnawałowy;
- Biesiada z Babcią i Dziadkiem;
- Dzień Ziemi;
- Dzień Rodziny;
- Dzień Dziecka;
- Pożegnanie przedszkola;
- Festyny rodzinne
Poza tym nasi wychowankowie biorą udział w konkursach, przeglądach, festiwalach organizowanych przez naszą placówkę oraz instytucje zewnętrzne osiągając wiele sukcesów, co jednocześnie promuje nasze przedszkole w środowisku.
PRIORYTETY – kierunki planowanych zmian na najbliższe lata:
1. Promowanie aktywności, zdrowego stylu życia
i zrównoważonego rozwoju.
2. Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wyrównywanie szans rozwojowych.
3. Budowanie relacji społecznych i umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów i trudnych sytuacji.
4. Kształtowanie umiejętności wielozmysłowego poznawania świata i jego praw, rozwijanie ciekawości badawczej, posługiwanie się różnymi sposobami porządkowania doświadczeń i tworzenia dziecięcego obrazu świata.
5. Wprowadzanie w świat wartości uniwersalnych, rozwijanie umiejętności współdziałania, szacunku, empatii, zaradności
i wiary we własne możliwości oraz wyrażania emocji
w sposób adekwatny do sytuacji.
6. Wdrażanie nowatorstwa pedagogicznego.
7. Zabieganie o partnerstwo z rodziną
w wychowaniu dzieci i współdziałaniu na rzecz placówki ze wsparciem środowiska lokalnego.
8. Kultywowanie tradycji narodowych i regionalnych.
9. Wdrożenie edukacji wielokulturowej.
10.Odkrywanie wielorakich, indywidualnych zdolności
i zainteresowań dzieci, pobudzanie ich, wzmacnianie, rozwijanie ze szczególnym uwzględnieniem naturalnej aktywności.
11. Wspieranie i promowanie talentów.
12. Tworzenie przyjaznego klimatu i atmosfery na placówce, wspólne dbanie o wizerunek przedszkola i właściwy przepływ informacji.
13.Dążenie do zdobycia wysokiego poziomu wymagań MEN.