WSPÓŁPRACA
Umiejętność współpracy to jedna z bardziej cenionych
kompetencji emocjonalno-społecznych. Wpływa na relacje z innymi ludźmi i przydaje się zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.
Łączy się ściśle z innymi umiejętnościami i zależy
od indywidualnych predyspozycji (temperamentu, charakteru itp.). Bez niej niemożliwe jest harmonijne współbrzmienie
z innymi. Wszyscy jesteśmy w jakiś sposób od siebie zależni, sami nie poradzilibyśmy sobie w życiu. Dlatego bardzo ważne jest, by od najmłodszych lat skupiać się na współpracy, a nie rywalizacji.
Współpraca w planie daltońskim zawiera w sobie kontekst społecznyi dydaktyczny. Dzieci nie tylko uczą się współżycia
w grupie i wzajemnego szacunku, ale także współpracy
z innymi dziećmi. Zdobywają umiejętność wspólnego osiągania wyznaczonych celów.
W naszym przedszkolu to nauczyciele stymulują współpracę dzieci poprzez różne formy: współdziałanie i uczenie się od siebie nawzajem; pracę każdy z każdym; pracę w parach
i zespołach; grupy wsparcia rówieśniczego.
Nauka współpracyowocuje chęcią pomagania innym, poprawą relacji, umiejętnością planowania i organizacji pracy grupowej, szukania wspólnych rozwiązań, pełnienia roli lidera grupy, łatwością odnalezienia się w nowej grupie
i nawiązywania kontaktów,dzieleniem się zabawkami, organizowaniem wspólnych zabaw bez wykluczania pozostałych dzieci.
Należy przy tym pamiętać, że aby współpraca przynosiła zamierzone efekty musi opierać się na wzajemnym szacunku, wsparciu i pomaganiu sobie nawzajem.