SAMODZIELNOŚĆ
Samodzielność jest jednym z filarów budujących całą podstawę i filozofię edukacji daltońskiej. Często zauważamy, że brakuje jej naszym maluchom, przychodzącym do przedszkola. Rodzice lubią wyręczać dzieci w różnych czynnościach, bo przecież zrobią to lepiej, szybciej, bo szkoda czasu itd. A tak naprawdę nasze dziecko jest w stanie samo zrobić więcej niż nam się wydaje. Wystarczy mu zaufać, stworzyć okazje do samodzielnej aktywności, dać wolną rękę. I nie chodzi tu tylko o podstawowe czynności samoobsługowe, jak ubieranie się, czy spożywanie posiłków, ale również o samodzielność jako umiejętność zdobywania wiedzy, planowania swojego czasu pracy, analizowania zdobytych informacjii filtrowania ich.
W naszym przedszkolu bardzo dużą wagę przywiązujemy do samodzielności, zaczynając już od najmłodszej grupy.
Sale zorganizowane są w taki sposób, żeby dziecko potrafiło się w niej odnaleźć, zdobyć potrzebne materiały do pracy, samodzielnie poszukać pomocy w odnalezieniu odpowiedzi na pytania oraz aktywnie działać i doświadczać. Dajemy naszym przedszkolakom dużo swobodyw działaniu, dzięki czemu dzieci wykazują się większą śmiałością oraz łatwością podejmowania nowych wyzwań.
U Janka Wędrowniczka to dzieci planują swoją tygodniową pracę, zaznaczają obecność na zajęciach, samodzielnie nakrywają do stołu, nakładają posiłki, sprzątają po sobie, organizują swoje miejsce pracy, pełnią różne role pomocnicze. Potrafią też wykonywać różne zadania na podstawie instrukcji, a nawet próbują same rozwiązywać pojawiające się między rówieśnikami konflikty.
Postawa taka sprzyja poczuciu bezpieczeństwa, wiary we własne siły i możliwości, wyposaża dzieci w istotne umiejętności i kompetencje.
Działamy więc w myśl hasła H. Parkhurst „Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi - nauczycielowi zrobić nie wolno.".