RELACJE
Relacje to piąty filar, który dodaliśmy do podstawowych filarów daltońskich w naszym przedszkolu. Dotychczasowe obserwacje utwierdziły nas w przekonaniu, że jest on niezmiernie istotny.
Każdy przecież chciałby żyć w społeczeństwie, które potrafi się odpowiednio komunikować, uwzględnia i akceptuje występujące między nami różnice (zarówno w wyglądzie, możliwościach, światopoglądzie itp.) oraz dostrzega drugiego człowieka.
Relacje z rówieśnikami mają istotny wpływ na rozwój emocjonalno-społeczny dziecka. Już w wieku przedszkolnym pojawiają się przecież pierwsze przyjaźnie, dziecko uczy się budować więzi z osobami spoza najbliższej rodziny. Prawidłowe relacje pomagają także wyćwiczyć umiejętności interpersonalne, tak potrzebne w dorosłym życiu. Jest to istotny element procesu socjalizacji dziecka, który pozwala na przyswojenie sobie zasad panujących w grupie
i w społeczeństwie.
W naszym przedszkolu bardzo ważna jest dla nas praca zespołowa, bo wiemy, że w taki sposób dzieci budują relacje między sobą, uczą się prosić o pomoc i korzystać z niej, dzielić się wiedzą i umiejętnościami z innymi, dochodzić do kompromisów, wspólnie dążyć do wyznaczonego celu itp. Dużą wagę przykładamy również do zasad savoir-vivre wśród dzieci, a także właściwej komunikacji, wyrażania swojego zdania, potrzeb, uczuć oraz rozwijania empatii
i wrażliwości na innych.Uczymy rozwiązywania konfliktów czy nieporozumień w akceptowalny sposób, bez użycia przemocy. Wykorzystujemy w tym celu m.in. Chmurkę TOC, która pozawala zobrazować myślenie i działanie – odróżnić żądania od potrzeb, ustalić co chcemy osiągnąć, znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące obie strony. Pracujemy także nad prawidłowymi relacjami między wszystkimi członkami społeczności przedszkolnej, gdyż zmierzamy do tego samego – wszechstronnego rozwoju dziecka.