Współpraca
Umiejętność współpracy to jedna z bardziej cenionych kompetencji emocjonalno-społecznych.
Wpływa na relacje z innymi ludźmi i przydaje się zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.
Łączy się ściśle z innymi umiejętnościami i zależy od indywidualnych predyspozycji (temperamentu, charakteru itp.). Bez niej niemożliwe jest harmonijne współbrzmienie z innymi. Wszyscy jesteśmy w jakiś sposób od siebie zależni, sami nie poradzilibyśmy sobie w życiu. Dlatego bardzo ważne jest, by od najmłodszych lat skupiać się na współpracy, a nie rywalizacji.
Współpraca w planie daltońskim zawiera w sobie kontekst społeczny i dydaktyczny. Dzieci nie tylko uczą się współżycia
w grupie i wzajemnego szacunku, ale także współpracy z innymi dziećmi.
Zdobywają umiejętność wspólnego osiągania wyznaczonych celów.
W naszym przedszkolu to nauczyciele stymulują współpracę dzieci poprzez różne formy: współdziałanie i uczenie się od siebie nawzajem; pracę każdy z każdym; pracę w parach i zespołach; grupy wsparcia rówieśniczego.
Nauka współpracy owocuje chęcią pomagania innym, poprawą relacji, umiejętnością planowania i organizacji pracy grupowej, szukania wspólnych rozwiązań, pełnienia roli lidera grupy, łatwością odnalezienia się w nowej grupie i nawiązywania kontaktów, dzieleniem się zabawkami, organizowaniem wspólnych zabaw bez wykluczania pozostałych dzieci.
Należy przy tym pamiętać, że aby współpraca przynosiła zamierzone efekty musi opierać się na wzajemnym szacunku, wsparciu i pomaganiu sobie nawzajem.