Współpraca

Umie­jęt­ność współ­pra­cy to jed­na z bar­dziej ce­nio­nych kom­pe­ten­cji emo­cjo­nal­no­-spo­łecz­nych.
Wpły­wa na re­la­cje z in­ny­mi ludź­mi i przy­da­je się za­rów­no w ży­ciu oso­bi­stym, jak i za­wo­do­wym.
Łą­czy się ści­śle z in­ny­mi umie­jęt­no­ścia­mi i za­le­ży od in­dy­wi­du­al­nych pre­dys­po­zy­cji (tem­pe­ra­men­tu, cha­rak­te­ru itp.). Bez niej nie­moż­li­we jest har­mo­nij­ne współ­brz­mie­nie z in­ny­mi. Wszyscy jesteśmy w jakiś sposób od siebie zależni, sami nie poradzilibyśmy sobie w życiu. Dlatego bardzo ważne jest, by od najmłodszych lat skupiać się na współpracy, a nie rywalizacji.

Współpraca w planie daltońskim zawiera w sobie kontekst społeczny i dydaktyczny. Dzieci nie tylko uczą się współżycia
w grupie i wzajemnego szacunku, ale także współpracy z innymi dziećmi.
Zdobywają umiejętność wspólnego osiągania wyznaczonych celów.

W naszym przedszkolu to nauczyciele stymulują współpracę dzieci poprzez różne formy: współdziałanie i uczenie się od siebie nawzajem; pracę każdy z każdym; pracę w parach i zespołach; grupy wsparcia rówieśniczego.

Nauka współpracy owocuje chęcią pomagania innym, poprawą relacji, umiejętnością planowania i organizacji pracy grupowej, szukania wspólnych rozwiązań, pełnienia roli lidera grupy, łatwością odnalezienia się w nowej grupie i nawiązywania kontaktów, dzieleniem się zabawkami, organizowaniem wspólnych zabaw bez wykluczania pozostałych dzieci.
Należy przy tym pamiętać, że aby współpraca przynosiła zamierzone efekty musi opierać się na wzajemnym szacunku, wsparciu i pomaganiu sobie nawzajem.