Refleksja

Refleksja jest nieodłącznym atrybutem uczenia się, czyli: poszukiwania, obserwacji, analizy, doświadczania, szerokiego patrzenia na problem oraz dostrzegania i uwzględniania jego kontekstu. Nie ma możliwości uczenia się i robienia postępów bez czasu na refleksję.
Dotyczy to każdego człowieka, gdyż uczymy się przez całe życie.
Samodzielna i odpowiedzialna praca, realizacja określonych  założeń jest niemożliwa, jeśli nie poświęcimy chwili na refleksję
i przeanalizowanie, w którym miejscu się znajdujemy, jaki jest nasz celi do czego dążymy.

W naszym przedszkolu na koniec tygodnia dzieci dokonują refleksji. Dotyczy ona różnych aspektów m.in. rozmawiają
o tym, które zadania były dla nich interesujące, które sprawiły im trudność, czy wywiązały się z realizacji zaplanowanej pracy własnej, czy dobrze zaplanowały czas na wykonanie zadań, czy uważają, że właściwie wykonały przydzielone  zadania
w ramach „pomocników nauczyciela”, jak współpracowało im się w parach lub zespołach, co chciałyby zmienić, poprawić itp.

Refleksja powinna być również czymś oczywistym dla osób towarzyszącym dziecku w edukacji. Dzięki niej na bieżąco dostosowujemy lub korygujemy swoje zamierzenia, wymagania do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka czy grupy oraz doskonalimy swoja pracę.

Refleksja nad własnymi działaniami to ocena swoich osiągnięć i postępów, pochylenie się nad swoją pracą czy zachowaniem. Jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala dzieciom określić swoje mocne i słabe strony, a świadomość własnych talentów
i możliwości to podstawa naszego efektywnego i świadomego działania, to budowanie obrazu samego siebie.