Przedszkole Nr 8 im. Janka Wędrowniczka w Koninie

Przedszkole Nr 8
im. Janka Wędrowniczka
ul. Przemysłowa 12, 62-510 Konin

tel: 63 242 48 07

Przedszkole instytucją wspierającą rodzinę w ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych

Przedszkole instytucją wspomagającą rodzinę  w ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych

       Wiek przedszkolny w życiu dziecka stanowi okres niezwykle intensywnego rozwoju. Zaspokojenie lub nie zaspokojenie potrzeb dziecka, zarówno biologicznych jak i psychologicznych jest źródłem pewnych doświadczeń życiowych, pod wpływem, których kształtuje się jego psychika i zachowania w przyszłości.
      Jedynym z przejawów dążenia do zapewnienia kilkulatkowi optymalnych warunków rozwoju jest współdziałanie rodziny i przedszkola. Właściwe relacje między tymi środowiskami wychowawczymi są szansą na ustalenie wspólnego kierunku działań dających dziecku wsparcie.
      Każdy proces dydaktyczno - wychowawczy zmierza do tego, aby
w wiadomościach, umiejętnościach i systemie wartości wychowanków zaszły określone zmiany.
Ogólne cele wychowania przedszkolnego zostały sformułowane
w „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego”.
Przebiegiem ich realizacji kieruje nauczyciel „szczególną uwagę przywiązując do zapewnienia podopiecznym osiągnięć rozwojowych odpowiadających wiekowi i indywidualnym możliwościom.
Wiąże się z tym konieczność kompensowania niedostatków środowiska rodzinnego, gdy jest ono – z uwagi na pożądaną sytuację rozwoju dzieci – niepełnowartościowe.

      Wczesne wykrycie nieprawidłowości rozwojowych i zastosowanie odpowiednich metod wsparcia decyduje często o karierze szkolnej dziecka. Przedszkole jest instytucją, gdzie wszelkie nieprawidłowości rozwojowe można wychwycić i wspólnie z rodzicami korygować. Współpraca jest konieczna, ponieważ rodzice są dla małego dziecka najważniejszymi osobami i mają decydujący wpływ na jego postępowanie. Przedszkole może wspomagać, współpracować lub kompensować braki w opiece rodzicielskiej, nie zastąpi jednak rodziców. Im większą uzyska się zgodność systemów wychowawczych między tymi, jakie reprezentuje przedszkole,
a tymi, które realizują rodzice w domu, tym bardziej spójny
i lepszy będzie rozwój dziecka.

Zdaniem J. Andrzejewskiej „Procesy uczenia się w domu i przedszkolu są zależne od siebie. Nauczyciel rozpoczyna pracę z dzieckiem tam, gdzie skończyli rodzice  i odwrotnie”.

Przedszkole jest żywo zainteresowane tym, aby proces wychowania
w każdej rodzinie przebiegał prawidłowo, aby był pod każdym względem wartości przedłużeniem działalności wychowawczej nauczyciela.

Warunkiem skutecznych oddziaływań jest poznanie dziecka, jego środowiska rodzinnego. Źródłem informacji są: karty zgłoszenia, ankiety, wywiady, rozmowy z rodzicami, arkusz diagnozy, obserwacja zabaw dziecka, obserwacja zachowań rodziców w kontaktach z dziećmi
w różnych sytuacjach.
Zgromadzona wiedza umożliwia wczesne wykrycie czynników opóźniających  lub deformujących rozwój. Wczesne wykrycie zaburzeń pozwoli na podjęcie działań korekcyjnych. Na podstawie zebranych informacji o podopiecznych i środowisku rodzinnym, nauczyciel dokonuje charakterystyki dziecka i opracowuje program pomocy przy współudziale rodziców. Dotyczy to również dzieci zdolnych i słabych.

Wiedza o wychowaniu obejmuje różne problemy: formy aktywności, zainteresowanie, reakcje na sukcesy i porażki, wytrwałość w działaniu, samodzielność, wiedzę, kulturę życia codziennego, sprawność fizyczną. 
Po analizie informacji o dzieciach nauczyciel podejmuje decyzję o tym, 
z którymi rodzicami należy nawiązać szczególną współpracę lub podjąć próbę oddziaływania na nich. Właściwa pełna współpraca powinna prowadzić do zintegrowania działań wychowawczych. Regularne komunikowanie się nauczyciela i rodziców ułatwi zrozumienie wielu problemów rozwojowych dziecka i umożliwi pogłębianie wiedzy na temat różnych uwarunkowań harmonijnego rozwoju.

Sposoby przekazywania informacji o dziecku mogą być różne: dwa razy
w roku informacja o postępach, osiągnięciach i ewentualnych trudnościach (informacje nie mogą zawierać interpretacji zachowań),
w kąciku dla rodziców umieszczone hasła określające umiejętności, jakie dziecko ma zdobyć i przyswoić, raz w tygodniu konsultacje rodzica
z nauczycielem, okazjonalne kontakty indywidualne.
Integrowanie zbiegów wychowawczych polega na uzgodnieniu sposobów reagowania na bodźce, zadania, wymagania, w domu i przedszkolu, uzgodnieniu rodzaju, kierunku, zakresu działań wychowawczych wspólnie realizowanych
w przedszkolu i w domu, uzupełnianych w domu.

       Dobre oddziaływania przedszkola, angażujące rodziców, wywierają długotrwały wpływ na dziecko i jego rodzinę.

 

Opracowały: Justyna Berkowska, Grażyna Łapaj w oparciu o literaturę

 

1. Badura S., Czerendecka B., Marzec D., Rodzina jej formy wspomagania. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001

2. Cudak H., Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka. Warszawa, 1999.

3. Przetacznik M., Psychologia wychowawcza. PWN, Warszawa, 1980.

4. Sawicka A., Współpraca przedszkola z rodzicami. WSiP, Warszawa 1995.

5. Andrzejewska J., Dostrzec rodziców, integracja rodziny z przedszkolem. Wychowanie w Przedszkolu, 2001/8.

6. Rusiecka A, Rodzina dziecka jako środowisko wychowawcze dziecka. Wychowanie   w Przedszkolu 1994/2

krasnoludki
biedronki
smerfy
misiaki
jezyki

Linki

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.